سیاست های کلان زیربنای قوانین کشور است | مردم در ۲۲ بهمن عشق به رهبری و نظام را ثابت می کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب همزمان با ایام الله دهه فجر در گفت وگوی تلویزیونی به مناسبت سالگرد تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور امام راحل شرکت کرد و به سؤالاتی درباره عملکرد مجمع تشخیص پاسخ داد که مشروح آن به شرح زیر است:
مجری: ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می داریم، با توجه به این ایام و سالگرد تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز اگر صحبتی با بینندگان دارید بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم، ایام فاطمیه را تسلیت عرض می کنم و به مردم عزیز به مناسبت ایام دهه فجر تبریک می گویم، بحمدالله ملت همواره در صحنه ها حضور داشته و با حضور فعال و پررنگ خود اقتدار نظام را برای جهانیان ثابت و ترفندها و توطئه های دشمن را خنثی و نقش بر آب کرده است.
ان شاءالله مردم امسال نیز با حضور در راهپیمایی 22 بهمن اقتدار و وحدت امت اسلامی و پیروی از رهبری و عشق و اعتقاد به نظام اسلامی را ثابت خواهند کرد و مشت محکمی بر دهان ترامپ و دشمنان دیگر خواهند زد و نشان می دهند که بحث های آنان در واشنگتن و جاهای دیگر خیال های خامی است که در ذهن آن ها وجود دارد.
این نظام خوشبختانه نظامی مستحکم، پایدار، متکی به مردم و مبانی اعتقادی، ایمانی و اسلامی است و ساختاری بسیار مستحکم مانند قانون اساسی دارد و از رهبری حکیم برخوردار است که مقتدرانه و عملا در میدان در همه صحنه ها به ویژه منطقه و جهان اسلام اقتدار نظام را ثابت کرده است، خداوند پشتیبان این ملت خواهد بود و امدادهای غیبی خداوند متعال و ائمه اطهار به ویژه امام زمان(عج) پشتیبان مردم عزیز و نظام خواهند بود تا در همه صحنه ها بر دشمن پیروز شوند.
مجری : دقیقا سه دهه از زمان تشکیل و فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد و در نقطه شروع دهه چهارم فعالیت مجمع هستیم، فکر می کنید امروز انتظار از مجمع در آغاز دهه چهارم چیست و مجمع تشخیص وظایف خود را در قبال بخش های مختلف و نظام چه می داند؟
در قانون اساسی 3 وظیفه مهم برای مجمع مشخص شده است، وظیفه اول حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان در مسائل مربوط به قوانین کشور است، اگر شورای نگهبان قانونی را بر خلاف قانون اساسی و شرع دید و آن را رد کرد و مجلس بر آن اصرار داشت در مجمع مورد بررسی قرار می گیرد تا حل شود، مرحوم امام در 17 بهمن 1366 برای حل اختلاف به تأسیس مجمع اقدام فرمودند که در بازنگری از اصول قانون اساسی شد.
وظیفه دیگر تشخیص سیاست ها و مشورت دادن به رهبری در سیاست های کلانی که در قانون اساسی در مسؤولیت های رهبری است، سیاست های کلان کشور بسیار مهم است و زیربنا و قاعده همه برنامه ها و قوانین کشور است، برنامه های کشور باید در چارچوب سیاست های کلان تصویب شود که اهمیت ویژه ای دارد و حرکت و جهت نظام را در بخش های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و دیگر زمینه ها مشخص می کند.
مجمع مشورت داده و بعد از مشخص کردن سیاست ها آنها را تقدیم رهبری می کند و ایشان با انجام اصلاحات آنچه را تصویب کنند به دستگاه ها ابلاغ می شود و به عنوان اسناد بالادستی برای کل کشور واجب الاتباع است.
وظیفه سوم حل معضلات است و در جایی که معضلاتی در کشور شکل گیرد و بر حسب قوانین عادی نتوان آن ها را حل کرد، رهبری این موضوع را به مجمع ارجاع می دهند که البته از مسؤولیت های رهبری به شمار می رود، بعد از ارجاع از سوی مجمع راه حلی برای این معضلات ارائه می شود، مجمع در این سه وظیفه تا کنون خدمات ارزنده و کارهای خوبی انجام داده است.
مجری: سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی را داریم که پیشنهاد مجمع بوده و بعد از ابلاغ رهبر انقلاب همه مکلف به عمل کردن بوده اند اما در خیلی از موارد نسبت به این سند عقب هستیم، آیا مجمع در این زمینه شأنی برای خود قائل است یا خیر؟ یعنی سیاست ها را صرفا تصویب و ابلاغ می کند یا آن ها را پیگیری خواهد کرد؟ این سیاست ها چقدر در عمل اجرا شده اند؟
یکی از وظایفی که اخیرا رهبری برای مجمع تعیین کردند بحث نظارت است، نظارت بر اجرای سیاست ها و اسناد بالادستی نظام بر اساس اصل 110 قانون اساسی از وظایف رهبری به شمار می رود که به مجمع ارجاع دادند و در این دوره بر این مسأله تأکید کردند که هیأتی منتخبی از صحن مجمع انتخاب شود تا مسؤولیت نظارت فعال را بر اجرای سیاست ها و اجرای مصوبات مجمع داشته باشد و شاخص های اجرای سیاست ها، کیفیت و آیین نامه نظارت را تغییر دهد و یک نظارت پویا و فعال وجود داشته باشد تا سیاست های اجرا شود که امری بسیار مهم است.
سیاست های کلان روح قوانین کشور است و در همه برنامه ها و قوانین باید رعایت شود و در آن متجلی باشد، قوانین باید جامعه را به سمت اهدافی که نظام دنبال می کند بکشاند و این مسأله مهم نیاز به نظارت دقیق، فعال، پویا و همه جانبه دارد که رهبری از ابتدا بر آن تأکید داشتند.
سابقا کمیسیون نظارتی تشکیل می شد اما خیلی فعال نبود و از دستگاه های اجرای و اداری کشور در آن شرکت می کردند اما ان شاءالله در این دوره بنا است تحولی در این قسمت ایجاد شود و هیأت نظارت انتخاب شده است و در حال تدوین آیین نامه نظارتی هستیم که بعد از تصویب در مجمع خدمت رهبری داده می شود و با تصویب ایشان این هیأت ویژه و نخبه که منتخب مجمع هستند فعالیت نظارتی خود را آغاز می کنند و امیدواریم که با روند جدید و تأکید رهبری موارد اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز را احیا کنیم.
مجری: لوایح 5 ساله توسعه یا لوایح سنواتی که به مجلس تقدیم می شود غالبا در ابتدا ترجیع بندی دارند که نوشته شده با عنایت به سیاست های کلی نظام و سند چشم انداز، آیا جایی وجود دارد که مطابقت دهد که واقعا این مسائل لحاظ شده است یا خیر؟ آیا مجمع نباید ورود کند تا اگر چیزی برنامه 5 ساله شد قطعا اجرایی شود و در دولت ها دچار تغییر یا عدم اجرا نشود؟
این مسأله همان نظارت است، قوانینی که مجلس تصویب می کند به شورای نگهبان می رود و یکی از مسائلی که تکلیف این شورا محسوب می شود این است که دقت کند قوانین مخالف با سیاست های مصوب مجمع و رهبری نباشد و اسناد بالادستی نباشد بلکه سیاست های کلان در آن متبلور شود تا شاهد احیای سیاست های کلان باشیم و رهبری بر این مسأله به ویژه در این دوره تأکید داشتند.
قوانین باید منطبق با سیاست های کلان باشد و این سیاست ها باید در قوانین مصوب مجلس تبلور داشته باشد، این قسمت مربوط به شورای نگهبان است و مجمع تشخیص نیز هیأتی دارد که می تواند قبل از نظر نهایی شورای نگهبان به این شورا موارد خلاف را اعلام کند، شورای نگهبان نیز طبق نظر مجمع جلوی قانون را به مجلس باز می گرداند تا به گونه ای تصویب شود که مطابق با سیاست های کلان باشد.
تخلفاتی که در اجرا شکل می گیرد نیز باید از سوی هیأت نظارت مورد پیگیری قرار گیرد البته این کار نیاز به آیین نامه دقیق دارد که مجمع در صدد تصویب و تقدیم رهبری است، در آیین نامه دنبال این هستیم که برای اجرای سیاست های کلی ضمان اجرا قرار داده شود که اگر دستگاهی تخلفی کرد مجازاتی داشته باشد، این موارد باید در آیین نامه باشد تا نظارت معنای حقیقی و جدی خود را پیدا کند، امیدواریم در دوره آینده آیین نامه ای قوی، مؤثر و محکمی در این زمینه تدوین شود و به تصویب رهبری برسد تا اجرایی شود.
البته ممکن است گاهی اوقات مشکلی در سیاست ها باشد که سیاست ها حالت کلی داشته و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و شاخص ها مشخص نشود، اگر این مسأله حل شود موضوع نظارت بهتر پیگیری خواهد شد و اختلافات کمتر می شود.
مجری: متوسط سن همکاران شما در مجمع تشخیص بسیار بالا است، آیا با این متوسط سنی می توان وظایف سنگینی را که بیان کردید انجام داد؟
رییس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص از سوی رهبری تعیین می شوند و در این مجمع افراد جوان نیز زیاد بوده و کم نیستند اما طبیعت کار اقتضا دارد که افراد دارای تجربه و نخبه که در تشکیلات نظام بودند و سال ها کارها را گذرانده اند در این جمع حضور داشته باشند، جنس کار مجمع تولید فکر و برنامه است که نیاز به سن و سال هم دارد، البته این سن و سال توأم با تجربه و حضور در صحنه های نظام و اداره کشور است که بیشتر به درد مجمع می خورد.
اعضا با تشخیص رهبری انتخاب می شود، افرادی که در مجمع حضور دارند از طیف های مختلف و با تجربیات و نخبگی های مختلفی هستند و اعضا سال ها خدمات امنیتی، نظامی، قانونگذاری، حقوقی و اقتصادی و مسائل دیگر داشته اند، برخی اعضا هم مانند رؤسای سه قوه عنوان حقوقی دارند و به جهت مقام حقوقی لازم است که در مجمع باشند، فقهای شورای نگهبان نیز به جهت اختلاف بین مجلس و این شورا در مخالفت با شرع و قانون اساسی حضور دارند.
خصوصیات لازم در انتخاب رهبری لحاظ شده از این رو انتخاب خیلی موفق و خوبی بوده است، در دنیا نیز مجالسی مثل مجلس سنا که کار آن ها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد و انسان های با شرایط سنی بالا حضور دارند.
مجری: در رسانه ها و بین فعالان سیاسی این بحث مطرح است که علاوه بر مجلس شورای اسلامی که شاید شبیه مجلس عوام در کشورهای دیگر باشد نیاز به مجلس نخبگانی و سنا داریم که دو مجلسی باشیم، نظر شما این است که مجمع تشخیص همان کارکرد را دارد؟
مدتی مطرح است که اگر بنا باشد بازنگری در قانون اساسی شود آیا کشور دو مجلسی شود یا خیر، در بحث های حقوقی میان حقوقدانان نیز مطرح بوده و گاهی در مجلس مطرح می شود، امام راحل با تیزبینی، بصیرت و اشرافی که بر نظام اسلامی داشتند، بخش های مهم کار مجلس سنا را از راه مجمع تشخیص پیگیری کردند و عمده آن بحث حل اختلاف و مسائل و معضل ها است.
می توان گفت که امتیازات مجلس سنا در مجمع تشخیص وجود دارد، قانونگذاری می تواند در مجلس عوام انجام شود اما اگر قانوگذاری خلاف قانون اساسی شد، معضلی به وجود آمد و سیاست های کلانی که نیاز به دقت و خبرویت بیشتری دارد این مسأله مهم است که باید چه کاری انجام شود؟ این مسائل در وظایف مجمع وجود دارد و در قانون اساسی در وظایف مجمع تنظیم شده است، می شود گفت که مجمع تشخیص مقدار مهمی از وظایف مجلس سنا را در نظام های دو مجلسی انجام داده است.
مجری: با توجه به طیف های متنوع از شخصیت ها حقیقی و حقوقی که در مجمع حضور دارند آیا ریاست بر این جلسه کار راحتی است؟ در موضوعات چگونه به جمع بندی می رسید؟
چون اعضای مجمع انسان های نخبه، سابقه دار و با سنین کامل و بالایی هستند از شخصیت های خبره کشور به شمار می روند و الحمدلله مجمع هیچ تنشی و اختلاف آن چنانی نداشته است، واقعا اعضا به یکدیگر احترام می گذارند و چون نوع کار برنامه ریزی و فعالیت فکری مورد نیاز نظام است بحث ها جنبه علمی و فکری پیدا می کند و نقطه نظرات مختلف با دلیل مطرح می شود.
چیزی که کمک می کند این نقطه نظرات تضاد ایجا نکند این است که قبل از صحن مباحث در کمیسیون ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، کمیسیون های دبیرخانه با افرادی از دستگاه های اجرایی بررسی می شود و کمیسیون های خود مجمع هم کارها را بررسی می کنند.
ترتیب ورود و خروج هم مشخص است و ابتدا مسؤول کمیسیون مورد نظر گزارش می دهد و مستندات خود را بیان می کند و مخالف و موافق در کلیات و جزیات بحث می کنند، خوشبختانه تا کنون مشکلی نبوده و نظرات با دلیل و آزاد ارائه شده و سپس رأی گیری می شود.
مجری: رأی شما به عنوان رییس مانند بقیه است و یک رأی دارید؟ اگر شما تشخیص دهید موضوع به مصلحت نیست اما رأی بیاورد چه می کنید؟
بله رییس مانند بقیه یک رأی دارد، اگر سیاست و معضل باشد رهبر انقلاب باید تأیید کنند، اگر مسأله مربوط به اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس باشد نیازمند اکثریت قاطع است، برای رد و تأیید مبانی به ویژه از نظر فقهی بیان می شود.
مجری: چون جنابعالی در شورای نگهبان هم هستید آیا شده که در شورای نگهبان رأی منفی بدهید و در مجمع تشخیص رأی مثبت داده باشید؟
بله، زیاد اتفاق می افتد چون در شورای نگهبان به عنوان اولی رأی می دهند اما در مجمع تشخیص به عنوان مصلحت ثانوی رأی گیری می شود و هیچ تنافی بین این دو وجود ندارد، بسیاری از معاضدت های قضایی که با کشورهای غیر اسلامی انجام می گیرد چون دستگاه قضایی آن ها شرعی نیست غالبا شورای نگهبان آن را خلاف شرع اعلام می کند و به مجلس می رود و ممکن است که مثلا معاضدت قضایی لازم باشد که این ضرورت در مجمع، تشخیص داده می شود و بسیاری از اعضای شورای نگهبان که در مجمع نیز هستند رأی به ضرورت داده اند.
مجری: داستان صندلی های خالی کنار شما چیست؟
البته همیشه خالی نیست، اطراف رییس جایگاه رؤسای سه قوه است که عضو حقوقی مجمع هستند، برخی از آن ها مانند رؤسای قوه مقننه و قضائیه بیشتر بر شرکت در جلسات پایبند هستند، این ها چون رییس قوه هستند گاهی اوقات نمی رسند یا کم لطفی می کنند، ما هم تذکر دادیم و گفتند که می آیند و جای خالی را پر می کنند.
مجری: با توجه به این که مجمع تشخیص مصلحت نظام نامی متعالی دارد و درست است که در قانون احصا شده که چه وظایفی دارد اما به اعتبار این نام، جایگاه و شخصیت های حقیقی و حقوقی که حضور دارند آیا مجمع برای خود رسالتی قائل هست که جامعه و جهان را رصد کند و در مواقع لازم از باب مشورت و تذکر نه جنبه اجرایی موضوعات را بررسی و اظهار نظر کند؟آیا درباره این موضوعات در مجمع بحث می شود؟
قطعا می شود و یکی از کارهای مهم مجمع این است چون تنظیم سیاست ها و تشخیص مصلحت در گروه فهم مسائل موجود در جامعه و جهان است، کمیته خاصی برای این کار در مجمع از رییس، دبیر و چند نفر دیگر برای مسائل راهبردی این گونه تشکیل شده است، سیاست هایی که ارجاع داده می شود مبتنی بر اوضاع جامعه، منطقه و جهان است و رهبری آنچه را که ارجاع می دهند مبتنی بر همین است.
مجری: مستند به پیوست حکم اخیر رهبر انقلاب در انتصاب جنابعالی و اعضای مجمع چه وظایف جدیدی علاوه بر نظارت بر عهده مجمع گذاشته شده که در گذشته نبوده و شما اهتمام به انجام آن ها دارید؟
در این پیوست جدید رهبری تأکید کردند که سیاست های گذشته بازنگری شده و در بخشی از آن ها تجدید نظر شود، اگر اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان بود و بنا به مصلحت تصویب شده باید محدود به زمان باشد، باید مشخص باشد که اگر زمان گذشته باید تغییر کند، بخی سیاست ها نیز موضوع نداشته و نیازمند تغییر است، بازنگری بر سیاست ها در دستور کار است.
حدود 33 عنوان سیاست تاکنون تنظیم شده که هر عنوانی دارای بندهای بسیاری است به اضافه وجود سند چشم انداز و 217 مورد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان که باید بازنگری شود، خلاف شرع وقانون اساسی نمی تواند تا ابد باشد بلکه محدود به زمان مصلحتی است که اقتضا کرده تا انجام گیرد.
در مسأله نظارت تأکید کردند شاخص ها و تضمین های نظارت مشخص شده و سیاست ها اجرایی شود و تخلفی از آن صورت نگیرد، ایشان بر چابک سازی هم تأکید کردند، مختصر کردن برخی نهادهای مربوط به مجمع که خیلی ضرورتی نداشته مانند مرکز استراتژیک که تشکلاتی مفصل و جدایی داشته که رهبری فرمودند نیازی نیست که باشد، این کارها انجام شده و در حال انجام است ان شاءالله منویات رهبری درباره فعال و پویا شدن مجمع با اعضای خوب آن پیگیری و اجرایی شود.
مجری: فرض کنید در پایان دوره قرار دارید، فکر می کنید در آن روز چه کارهایی را انجام دادید و اگر بخواهید گزارش دهید چه مواردی را برای مردم خواهید گفت؟
به نظر من مهم ترین مسأله همان بحث احیای سیاست ها است، سیاست های کلان نظام به ویژه در بعد اقتصاد، معیشت و فرهنگ و ابعاد حساس باید به صورت ویژه مورد توجه باشد چرا که اقتدار نظام اسلامی را به جهانیان نشان می دهد، به اضافه مسائل نظامی که مستقیما زیر نظر رهبری است که بحمدالله بسیار خوب، کامل و موفق پیش رفته و و به کوری چشم دشمنان اقتدار خود را در منطقه و جهان اثبات کرده است.
سیاست اقتصاد مقاومتی که به تصویب مجمع رسید و رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند بسیار مهم است چون عمده ترین مسأله ای که مردم با آن سرکار و دارند موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، اگر بتوان همین دو سیاست مهم را خوب اجرا کنیم که مردم و رهبری راضی باشند خدمت بزرگی به جامعه و نظام شده است.
در هر دو بحث نظام ما بسیار تلاش کرده و زحمت کشیده است، با وجود این که در خیلی جاها به هدف مقصود نرسیدیم اما علت آن قصور و تقصیر در اجرا نیست و مقداری از آن مربوط به دشمنی دشمنان و توطئه های آنان است، دشمنان وقتی در بعد امنیتی و نظامی نتونستند غلبه کنند بلکه اقتدار نظام در این زمینه بیشتر شد چاره ای نداشتند که جنگ را به فرهنگ و اقتصاد بکشانند تا از این راه بتوانند ضربه ای وارد کنند.
دشمن در بعد فرهنگی مانند فضای مجازی ورود کرده و با چنین ابزاری دولت هایی را سرنگون کردند، در بعد اقتصادی تحریم های اقتصادی وجود دارد و بحث تنها تحریم نیست بلکه جنگ اقتصادی راه انداخته اند، به ویژه آمریکای خبیث یک شرکت کوچک که طبق قوانین مراوده اقتصادی دارد او را منع می کنند، دنبال هستند که جمهوری اسلامی در مسائل اقتصادی هیچ اقتداری نداشته باشد و خیلی خبیثانه و مرموزانه این کار را دنبال می کنند.
اگر سیاست اقتصاد مقاومتی درست انجام شود و دستگاه هایی اجرایی به این سیاست به ویژه در زمینه تولید، کشاورزی، صنعت و سوق دادن سرمایه ها به طرف تولیدات توجه کرده و متوجه فرصت های در کشور باشند اوضاع تغییر خواهد کرد، فرصت های بسیاری در کشور وجود دارد که خیلی اوقات به دلیل عدم توجه این فرصت ها می سوزد و مثلا فرصت های مشترکی با کشورهای همسایه داریم که آن ها می برند.
در پارس جنوبی مخازن گازی و نفتی مشترک با برخی کشورها داشتیم که آن ها بیشتر بردند، رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اجرای آن تأکید دارند؛ اگر این مسائل در این دوره حل شود می تواند راضی کننده باشد.
مجری: در انتهای فرصت برنامه هستیم اگر مطلبی برای جمع بندی دارید بفرمایید.
در رابط با اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم مجمع و قوای سه گانه باید توجه خاصی را داشته باشند و هر کدام به حسب وظیفه خود متمرکز بر بحث شوند تا بتوانند اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی را احیا کنند که اگر احیا شود به اقتدار لازم می رسیم و نقطه ضعفی که دشمنان می گیرند یا بر آن دست می گذارند در همین زمینه است.
اقتصاد مقاومتی چون همه ابعاد اقتصاد جامعه را در بر می گیرد و برای همه برنامه دارد برنامه های بسیار خوب است و همه دستگاه ها و نهادها باید همکاری کنند و هم فهم درستی از آن داشته باشند و هم این که راهکارها را بدانند، راهکارهای رسیدن به برخی از این مسائل مورد اختلاف است، مثلا این که گفته می شود سرمایه گذاری داخلی و خارجی زیاد شود که عنوان کلی است باید دید راهکار چیست؛ راهکار می تواند این باشد که تسهیلات بانکی به تولید و اشتغال داده شود نه به تجارت.
68 درصد از تسهیلات در کارهای تجارت است و مابقی کشاورزی و صنعت و مسائل دیگر تقسیم می شود، خدمات هم که می گویند منظور خدمات تجاری است نه خدمات تولیدی، باید بررسی کرد که چگونه تسهیلات بانکی به سمت تولید برود، در راهکارها اختلاف نظر بین دستگاه ها و حتی دخل دولت بین وزرای گوناگون زیاد است و مسأله مهمی به شمار می رود.
فرصت هایی در کشور وجود دارد که متأسفان بایکوت می شود، به عنوان مثال بخش خصوصی برای ورد به کار مجوز می خواهد اما دولت یا مجوز نمی دهد یا دیر می دهد و در شرایطی قبول می کند که برای بخش خصوصی سود آور نیست و کار بایکوت می ماند.
بازاریابی نیز امری مهمی است و باید از بازارها منطقه استفاده کنیم که در اقتصاد مولید اهمیت دارد، بازارهای کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و آسیای میانه مثل ترکمنستان و آذربایجان بازارهای خوبی برای ما دراوایل کار بودند که متأسفانه درحال از دست دادن آن هستیم و دولت برای آن برنامه ریزی نکرده است.
اخیر سفری به عراق داشتم که سفیر ایران اعلام کرد که صادرات کشور به عراق به ثلث رسیده و سعودی و ترکیه جای ایران را گرفته اند و عده بازار عراق را در دست دارند در حالی که مردم عراق با سعودی بد هستند چون می دانند که آن ها بلای داعش را بر سر عراق آورده اند، اکثر مردم عراق شیعه و با ایران خوب هستند و بسیاری مقلد امام بوده و مقلد رهبری هستند و حتی در نجف، کربلا و بغداد و جاهای دیگر مراسم های بزرگی برای بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گرفته اند یعنی مردم اینقدر شیفته جمهوری اسلامی هستند اما بازار اینگونه شده است چون بازار سازوکار خود را می خواهد و باید کار علمی و اقتصادی در این قسمت انجام شود.
کارها در عرصه اقتصادی باید حساب شده و با برنامه ریزی و حمایت دولت از صادرات درست باشد، یکی از مسائلی که بسیار ضربه می زند این است که شرکتی ابتدا کارهای خوب خود را ارائه کند و بعد به صادرات کارهای ناقص خود بپردازد، اگر یک بار این گونه شود آسیب جدی وارد خواهد شد.
مثلا مهندسی که بناست در کشوری ساختمان بسازد اگر کم بگذارد مانند برخی کارهایی که متأسفانه در داخل می شود کل کارهای ایرانی را زیر سؤال می برد، دولت، مردم و بانک ها باید از فعالیت های اقتصادی درست حمایت کنند و روابط با کشورها تنها نباید در عرصه سیاسی باشد بلکه باید روابط اقتصادی نیز وجود داشته باشد.
وزارت خارجه باید در رفت و آمدهای دیپلماسی خود به ویژه با کشورهای اطراف اقتصاد را اصل قرار دهند، در اقتصاد مقاومتی باید برای این مسائل برنامه ریزی شده و دنبال شود، همه قوای نظام و مجمع باید بر اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم متمرکز شوند که اگر این تمرکز باشد و فرصت ها را احیا کنند شاهد پیشرفت خواهیم بود.
رهبری در این دورع بحث دریا محوری را مطرح کردند و با موقعیت جغرافیایی و سواحل عظیمی داریم بی نظیر است اما کسی برای آن برنامه ندارد، مجلس و دولت باید به سرعت برنامه ریزی کنندو کارهای اقتصادی متمرکز شود و بحث های دیگر کنار باشد.
باید با ذهنیت اقتصادی پیشرفت، توسعه، ایجاد درآمد، اشتغال و استفاده از فرصت ها و منابع کارها را انجام داد که اگر این چنین شود تحریم ها هیچ اثری نخواهند کرد و به اقتدار اقتصادی خواهیم رسید، با احجرای اقتصاد مقاومتی مشکل معیشت مردم حل می شود و قدرت خرید افزایش پیدا خواهد کرد، باید به سمت تولید و صنعت و صادرات حرکت کنیم و همه این مسائل شدنی است به شرطی که کارها متمرکز باشد.
مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید در این دوره بر سیاست های اقتصاد مقاومتی تکیه داشته باشد و با نیروهای خبره و مردم خوب می توان کارها را به ثمر رساند، در بخشی از صنعت و علم از کل منطقه جلو هستیم و ملت و نیروهایی با این عظمت و قوت داریم که حیف است استفاده نشود، اگر سیاست ها اجرا شود منویات رهبری عملی خواهد شد و مردم به رفاه بیشتر و معیشت بهتر دست پیدا می کنند.
اقتدار اقتصادی از شرایط اساسی اقتدار یک کشور است که باید تقویت شود، البته الان ضعیف نیستیم اما آنچه که در سند چشم انداز آمده و ورد رضایت رهبری و مردم است محقق نشده که امیدواریم با همت قوای سه گانه، مجمع، مسؤولان نظام و مردم محقق شوئد، مردم نقش بسیار مهمی دارند که باید یاری کنند به ویژه تولیدکنندگان و کسانی که صنایع و کشاورزی را دارند باید از روش های مدرن استفاده کرده و بهره وری را بالا ببرند، تصور نکنند که اگر جایی کم بگذارند سود بیشتری خواهند کرد باید دنبال تولیدات بهتر و مرغوب تر باشد، کارهای برخی در افت کیفیت کارها سبب سوء سابقه برای ایران در کشورها می شود
دولت باید تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را حمایت کند به ویژه با تحریم ها که فشار بیشتری بر صادر کنندگان وجود دارد از این رو حمایت دولت باید بیشتر باشد، باید فکر کرد تا موانع و مشکلات اقتصادی را که سبب عدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شده برداشته شود، راهکارهایی دارد که در شرایط تحریم هم قابل اجرا است که اگر متمرکز شویم و اختلافات را کنار بگذاریم انجام می شود.
با مفاسد هم باید به صورت جدی برخورد کرد و مسائل اقتصادی و بازرگانی باید شفاف شود و هیچ چیز نباید در اقتصاد پشت پرده قرار گیرد تا با آگاهی مانع از وقوع فساد شود، به اندازه ای فرصت داریم و خدا به اندازه ای امکانات داده که با وجود تحریم ها می توانیم کار کرده و به راه خود ادامه دهیم کما این که تاکنون ایستاده ایم و باید به اقتدار اصلی خود برسیم.